maandag 8 januari 2018

een bloemkool wat moet je ermee

Tsja de titel zegt het al...

Natuurlijk weet ik dat je een bloemkool kunt koken, gekookte aardappelen erbij een balletje gehakt en wie weet  een kaassausje. Maar daar ben ik niet zo'n fan van... dat kaassausje weer wel, maar die bloemkool..... 

dus een beetje gestruind op het web en verschillende dingen gelezen en dat gecombineerd met wat van mezelf en toen kwam ik hierop uit...

Bloemkool ovenschotel met brie (maar andere kaas mag ook)
heerlijk en  simpel

met de hoeveelheden valt te spelen zodat je de ovenschotel zo groot en klein kunt maken als nodig is.

ennnn ook dit recept leent zich uitstekend om een dag van te voren klaar te maken, vaak nog lekkerder ook omdat alles dan heerlijk ingetrokken is!

nou hoe heb ik dat gedaan....

aardappels geschild kleine partjes of schijfjes gesneden en gekookt (maar een kant en klaar zakje kan ook he) 
Bloemkoolroosjes gekookt 
hamreepjes en de gekookte aardappelen en bloemkool door elkaar geschept en in de ovenschaal gedaan

uitje fruiten met een knoflookje

boter in een pan bloem erbij en een roux maken op smaak brengen met boulion of kruiden of.... en melk bijvoegen tot het sausdikte heeft.(kant en klaar pakje of bakje mag ook he)

ui en knoflook door je saus

over de schotel gieten en wat gaatjes prikken zodat de saus  lekker wat naar beneden zakt maar je hoeft niet heel enthousiast te roeren... gewoon wat gaatjes prikken is goed.

een brie in plakjes snijden en eroverheen leggen

en dan zo'n 15-25 minuten in de oven totdat de brie lekker gesmolten is in principe is alles namelijk al gaar.... 

dus dat deed ik met de bloemkool
maar ik heb nog een halve over dus.... ik struin weer verder voor een ander gerecht met bloemkool.... wordt vervolgd dus

Geen opmerkingen:

Een reactie posten